Τι σκέφτεστε όταν ακούτε τη λέξη δικτύωση;
Παραδοσιακά, η λέξη δικτύωση αποτελούσε και αποτελεί μέχρι και τις μέρες μας το κλειδί για την σύναψη επαγγελματικών συμφωνιών που θα είχε άμεσο οικονομικό όφελος στις επιχειρήσεις. Πριν την κορονοϊό εποχή, πραγματοποιούνταν μέσω των δια ζώσης συναντήσεων με ενδιαφερόμενους πελάτες και με ανθρώπους που ήθελαν να προβάλλουν και να προωθήσουν την επιχείρησή τους. Όμως, το συχνότερο σφάλμα που γίνεται μέχρι και τις μέρες μας είναι η σύγχυση της δικτύωσης με την πώληση. Άνθρωποι που πασχίζουν διακαώς να πουλήσουν τις υπηρεσίες και τα προΪόντα τους, μιλούν ακατάπαυστα για τον εαυτό τους, αγνοώντας τον συνομιλητή που έχουν απέναντί τους.
Στην πραγματικότητα όμως, η δικτύωση αφορά την ορθή και αποτελεσματική επικοινωνία μέσω της οποίας πραγματοποιείται η δικτύωση. Συνεπώς, ο προβληματισμός μας δεν θα πρέπει να έγκειται στο πως θα δικτυωθούμε αλλά στο πως θα μάθουμε να επικοινωνούμε αποτελεσματικότερα. Η ορθή επικοινωνία εμπεριέχει την ενεργή ακοή του πομπού και του δέκτη δηλαδή τη δυνατότητα που έχουμε να ακούσουμε και να αντιληφθούμε ουσιαστικά τα λεγόμενα, τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες του συνομιλητή μας.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της αποτελεσματικής επικοινωνίας είναι η ταύτιση, η οποία επέρχεται δια μέσω των κοινών χαρακτηριστικών μεταξύ των συνομιλητών. Με αυτό τον τρόπο μας δίνεται η δυνατότητα να προκαλέσουμε την εύνοια του συνομιλητή μας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι οι δραστηριότητες και τα ενδιαφέροντα του συνομιλητή μας, όπου μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε στο λόγο μας και να προσελκύσουμε τον ενδιαφέρον του συνομιλητή μας.
Επίσης, βασικό χαρακτηριστικό είναι να γνωρίζουμε το κοινό μας, δηλαδή το άτομο στο οποίο απευθυνόμαστε ούτως ώστε να μπορέσουμε να οργανώσουμε κατάλληλα τα θέματα της συζήτησης και να είμαστε σύντομοι και περιεκτικοί. Μια αποτελεσματική τακτική είναι να σημειώσουμε σε ένα χαρτί 1-3 θεματικές προτάσεις οι οποίες θα αποτελούν και τα μηνύματα που θέλουμε να επικοινωνήσουμε.
Είναι υψίστης σημασίας να αντιληφθούμε ότι για να επέλθει η αποτελεσματική επικοινωνία και κατ' επέκταση η δικτύωση θα πρέπει να επικεντρωθούμε στον άνθρωπο. Αναρωτηθείται με ποιούς τρόπους θα μπορούσατε να φανείτε χρήσιμοι στον άνθρωπο που επιθυμείτε να δικτυωθείτε. Αξιοποιείστε τις γνώσεις, τα ταλέντα και τις αξίες σας προκειμένου να βοηθήσετε και όχι να πουλήσετε. Όπως είχε πει ο Αμερικανός συγγραφέας αυτοβοήθειας H. Jackson Brown, Jr: "Να θυμάσαι πως κάθε άνθρωπος που συναντάς κάτι φοβάται, κάτι αγαπά και κάτι έχει χάσει". Με αυτόν τον συλλογισμό θα μπορούσατε να γνωρίσετε και να βοηθήσετε όποιον επιθυμείτε.